Millised toitumisnõustaja oskused aitavad luua püsivaid muutusi?

Toitumisnõustaja oskused

Toitumisnõustaja töö iseloomust ja erinevatest lähenemistest oleme kirjutanud juba ka varasemates blogipostitustes. Seekord räägime aga veidi lähemalt sellest, millised on need toitumisnõustaja oskused, mida iga nõustaja peab valdama, et oma kliente parimal viisil toetada. Teoreetilistest teadmistest üksi ei piisa, kui nõustajal puuduvad oskused neid praktiliselt kliendi heaks rakendada. Alljärgnevalt vaatamegi lähemalt otsa mõningatele kõige olulisematele baasoskustele, mis aitavad luua püsivaid muutusi.

Kuulamisoskus

Üks kõige olulisem oskus, mida nõustajana vaja läheb, on kuulamisoskus. See tähendab tõeliselt kuulata, millest klient räägib, mis on tema sõnade taga ning mis on tegelikult kliendi jaoks oluline. Kuulama peab ka seda, mil viisil klient räägib muutuste vajadusest või mis on tema takistused. Vaid kliendi enda jutust lähtub see, mis on tema jaoks võimalik ning milliseid muutuseid ja kuidas on ta valmis tegema. Tõeliselt kuulamata täidab nõustaja puuduolevad lüngad oma peas ise ning veelgi enam, kipub eeldama. See võib omakorda viia ekslike järelduste ja otsuste tegemiseni, mis ei pruugi vastata kliendi tegelikele vajadustele ja olukorrale.

Küsimuste küsimise oskus

Selleks, et osata klienti tema pöördumises lahenduseni aidata, on vaja osata küsida õigeid küsimusi. Seda ka õigel viisil. Nõustajana ei ole sul mõistlik küsida küsimusi, millele saab vastata vaid “jah” või “ei”, ehk kinniseid küsimusi. Lisaks mõtle enne küsimist, mida sa tegelikult teada soovid saada ning sellest lähtuvalt küsi ning vajadusel täpsusta.

Näiteks, kui sa küsid, kas klient sööb tervislikult, ei saa sa teada, mismoodi klient tegelikult sööb.

Läbi õigete küsimuste saad sa aidata kliendil endal jõuda probleemi olemuseni ning seda mõjutavatele valikutele ning harjumustele lähemale. Nii saad ka ise parema mõistmise, mil moel klienti aidata. Õigete küsimuste küsimise oskus on väga oluline, sest läbi selle saame anda kliendile ka sügava tunde olla ära kuulatud ning mõistetud.

Analüüsi- ja hindamisoskus

Kui vaatame, millised toitumisnõustaja oskused on nõustamisel veel vajalikud, siis analüüsi- ja hindamisoskus on kahtlemata väga oluline. Analüüsioskuse all ei pea ma silmas oskuslikku NutriData valdamist. Lisaks toitumise hindamise programmi(de)le pead sa nõustajana oskama hinnata ja analüüsida toitumist tervikuna. Kas ja millised on kliendi välistused või eelistused, milline on toidu variatiivsus ning milline on kliendi suhe toidukordadesse. Ehk millised on kliendi söömisharjumused ja mis kliendi toitumist mõjutab. Sageli, et mitte öelda enamasti, ei ole küsimus üldse üksikutes toitainetes, vaid tervikus ning nõustajana on väga oluline osata hinnata ja analüüsida seda tervikut täpselt selle info pealt, mida sa kliendilt saad. Ning siin on oluline eelnimetatud küsimuste küsimise ja kuulamise oskus.

Teiseks on oluline osata hinnata ja analüüsida enda tegevust nõustajana. Kas ja kuidas aitas nõustamisseanss konkreetselt klienti edasi? Kuidas klient ennast sinu juurest lahkudes tundis? Oli ta jõustatud, motiveeritud ning teadis täpselt, mida ja kuidas edasi tegema hakata? Milliseid nõustamistehnikaid oleksid võinud veel kasutada, et aidata klienti veelgi rohkem? Eneseanalüüsi aluseks ei ole mitte see, kuidas nõustamine sinu jaoks läks, vaid see, kas info kogumine ja teemade käsitlemine vastas sellele, mida klient sinult vajas. Ja seda mitte enda sisetunde ning eelduse kohaselt, vaid olles seda kliendilt nõustamise käigus küsinud.

Toitumisnõustaja oskused

Seoste märkamise ja loomise oskus

Väärtuslikud ja tõenduspõhised teadmised on kahtlemata nõustaja töös väga olulised, kuid nõustamisseanss ei ole mõeldud nende teadmiste otseseks edasiandmiseks kliendile. Need teadmised aitavad sinul aru saada ning märgata, mis kliendi elustiilis, toitumises või harjumustes on sellist, mille muutmine võiks klienti oma eesmärgi suunas edasi aidata. Seega, selle asemel, et jagada kliendile infot selle kohta, kui palju peab ta päeva jooksul saama toidust energiat, kuidas tal on vaja suurendada või vähendada makrotoitainete sisaldust, tuleb kliendile osata selgitada neid seoseid läbi tema enda toitumise, rääkides toidu, mitte toitainete keeles. See ei tähenda, et me kliendile uut teadmist ei annaks, kuid kõige tähtsam on nende teadmiste jagamisel lähtuda konkreetselt kliendist – andes täpselt nii palju kui vajalik ning seda kliendile seostada.

Võtame näiteks liigse magusasöömise. Selle asemel, et anda kliendile soovitus mitte magusat süüa ning asendada need puuviljadega, aita kliendil mõista, mis tema toitumise puhul on see, mis neid magusaisusid tekitab või võimendab. Ning alles seejärel too näiteid, milliseid muutusi tehes oleks võimalik nende magusaisudega võidelda.

Jõustamise oskus

Jõustamine on nõustamissituatsioonis kliendi motivatsiooni toetamine, temaga koos võimaluste ja ressursside leidmine ning võimalike takistuste või ressursipuuduste üle arutamine. Püüa välja selgitada ning kliendiga läbi käia, miks see muutus kliendi jaoks oluline on ning milline on kliendi eneseusk. Ja kui vaja, siis toeta seda motiveeriva intervjueerimise võtetega.

Toitumisnõustaja oskused, mis loovad muutust

Just need, eelpool nimetatud toitumisnõustaja oskused ja nende oskuslik kasutamine on see, mis tagab nõustamise kvaliteedi. Vaid kliendikeskne nõustaja saab aidata kliendil luua pikaajalist, püsivat, mõtestatud ning jõukohast muutust. Infot leida oskavad kliendid ka nõustajata, seega mõtle, mis on kliendi jaoks oluline? Kas see, et ta saaks sinu käest informatsiooni, mida ta suure tõenäosusega juba omab, või see, et klient reaalselt oskaks muutuste suunas liikuda? Samuti see, mis on sinu jaoks oluline – kas anda kliendile ette nii suund kui tegevused või aidata klienti reaalselt oma argipäevas muutuste elluviimisel.

 

Rahvatervise Akadeemia toitumisnõustaja koolitusel keskendutakse lisaks teoreetiliste teadmiste omandamisele justnimelt praktilistele oskustele, mis teevad lihtsalt nõustajast suurepärase kliendikeskse nõustaja. Kui tunned, et soovid olla see, kes tõesti aitab luua muutust, siis loe lähemalt ka kliendikeskse nõustamise kohta. Kui kaalud toitumisnõustajaks õppimist, võid olla kindel, et Rahvatervise Akadeemias saad kõik vajalikud toitumisnõustaja oskused ja tervikliku lähenemise läbi juhendatud praktika. Uuri lähemalt Rahvatervise Akadeemia toitumisnõustaja koolituse õppekava ja koolitajate kohta ning telli koolitust tutvustav videosalvestus oma postkasti.

Autorist

Tuuli Taimur

Tuuli Taimur

Tuulil on TÜ rahvatervishoiu magistrikraad ja on kutsetunnistusega toitumisnõustaja ja koolitaja.
Jaga postitust

Artiklid samast kategooriast

Anne-Mai Küünemäe

Karjäärimuutja lugu – Anne-Mai Küünemäe

Rubriigis “Karjäärimuutja lood” jagame inspireerivaid lugusid inimestest, kes on teinud julge otsuse muuta oma senist eluteed, läbinud toitumisnõustaja koolituse ja alustanud uuelt lehelt. Uurime, milliseid

Liitu Rahvatervise Akadeemia meililistiga

Saadame sulle aeg-ajalt nippe ja inspiratsiooni toitumisest, liikumisest ja vaimsest tervisest.

Scroll to Top