Kuidas valida sobiv müsli- või energiabatoon?

Kiired päevad võivad vajada kiireid lahendusi ning müsli- või energiabatoon tundub olevat üks sellistest võimalustest. Nagu nimigi ütleb, on see energia andmiseks. Nii võiksid müslibatoonid sobida kaasahaaramiseks trenni, kooli või mistahes puhuks, kui aega ja söömisvõimalusi napib, kuid nälg näpistab. Poeletil on müslibatoone aga sellises valikus, mis silme eest kirjuks võib võtta. Sööma kutsumiseks kõlavate nimedega nagu „Crispy„ või „Crunchy“ või „Fit“ või „Fitness“ on vaid näide sellest, kuidas panna meid just neid valikuid tegema.

Värviliste pakendite, kutsuvate nimetuste ning rõhutatud infoga toodete eesmärk on panna meid neid valikuid langetama. Kuid mis on nende pakendite sees? Ja kuidas siis poelettidelt batoonikesi valida? Või kas üldse?

Info, mille järgi me teadlikult oma valikud võiksime teha, on värvilise pakendi tagaküljel. Küll tavaliselt väikeses kirjas, kuid siiski oluline.

Uuri toiteväärtuste tabelit

Esimese olulise info saab just nimelt toitumisalase teabe tabelist. Seal on oluline jälgida ühest küljest küll suhkrute sisaldust, kuid vaadake ka batoonikese energiaväärtust ja küllastunud rasvhapete sisaldust. Näiteks üks võrdlus, kus kogused on 100 g toote kohta:

 

Näeme, et erinevate toodete energiaväärtused ning toitainete sisaldused võivad teinekord oluliselt erinevad olla. Antud näite puhul on suurem erinevus energiaväärtuse ja rasvade sisalduse, kuid mitte märgatavalt suhkrute osas. Kuidas siis sellesse suhtuda?

Toote koostisosade loetelu

Lisaks toiteväärtusele on oluline info ka kõige väiksemas kirjas toote koostisosade loetelus. Tegelikult on kõige lihtsam reegel, millest võiks mistahes toodete valimisel lähtuda, koostisosade loetelu pikkus. Mida pikem see on ning mida rohkem selliseid koostisosasid, millest pole varem kuulnud või mida kokkugi lugeda on raske, seda mõistlikum on jätta see ostmata. Toote koostisosade loetelu on kahanevas järjekorras, mis tähendab, et see, mis on kõige ees, seda on tootes koguseliselt kõige rohkem. Seega vaata, millest sinu käesolev batoonike kõige rohkem koosneb ning mitmendal kohal on suhkur või siirupid.

Nii võib näiteks kergesti leida meie poe batoonikeste valikust pähklibatooni, mille loetelu esimene koostisosa on suhkur. Ja olgugi, et pähklid on sellest järgnevad, tähendab see siiski, et suhkrut on batoonikeses rohkem kui pähklit.

Nii on ka meie näites toodud toodetel erinev nii suhkru allikas kui ka suhkru paiknemine nimekirjas.

Erinevad suhkrud ja suhkruasendajad

Kui juba koostisosasid uurida, tasub panna tähele lisaks nimekirja pikkusele ning suhkru olemasolule ka teisi suhkruid. Seega vaata, kas toode sisaldab glükoosi, fruktoosi, maltodekstriini, invertsuhkrut või -siirupit, glükoosi- või glükoosi-fruktoosisiirupit, linnasesiirupit, melassi, mett või mõnda mahlakonsentraati. Samuti võib valge lauasuhkru asemel olla toote valmistamisel kasutatud vahtrasiirupit, roosuhkrut vm vähem töödeldud suhkrut.

Toodete suhkrusisalduse vähendamiseks võidakse kasutada toote magustamiseks ka kunstlikke magusaineid. Sagedamini „fitness“ toodetes. Tuntumad kunstlikud magusained ja võiks öelda, et ka kahjulikumad, on aspartaam ja atsesulfaam K. Neid tasub igal juhul vältida, eriti lastel. Kuid ka sukraloosi tasub tootes tähele panna ning selle sisaldusega tooteid pigem mitte eelistada. Kuigi sukraloos on laialdaselt kasutatav ning peetud ohutuks, on leitud selle võimalikke mõjusid inimese soolestikule. Nii et kui juba teadlikult valida, siis igal juhul võiks eelistada looduslikke suhkruid magusainetele. Ning lihtsalt piirata suhkru kogust ja suhkruseid tooteid.

Seega tulles veel korra eelneva kahe näite võrdluse juurde, siis ühel juhul on kasutatud tootes nii suhkrut, glükoosisiirupit kui invertsuhkrusiirupit, teisel juhul on suhkrusisaldus pärit datlitest ja datlipastast.

Järelikult ei ole oluline mitte ainult suhkute sisaldus tootes vaid ka selle allikas. Suhkruvaba või vähendatud suhkru sisaldusega toode ei pruugi suure tõenäosusega olla sugugi tervislikum, kui selles on kasutatud magusaineid.

Heade omaduste rõhutamine

Loomulikult eelistame alateadlikult neid tooteid, mille kohta on välja toodud, et need sisaldavad midagi meie jaoks kasulikku. Nii tundub suurelt märgitud täpsustus „täistera“ või ka vitamiinide sisalduse rõhutamine olulise toote eelisena. Kuid üks asi, millele võiks küll tähelepanu pöörata, on kiudained – ka nende suurem sisaldus on pigem eeliseks.

Kahtlemata võiks olla täistera tooted eelistatumad suurema kiudainete ja mikrotoitainete sisalduse tõttu, kuid kui sellele järgneb loetelus kohe glükoosisiirup, suhkur, magustatud kondenspiim ning invertsuhkrusiirup, siis kas see ikkagi on toode, mida valida?

Mida siis eelistada?

Nagu öeldud, eelista lühikese koostisosade loetelu ning naturaalsete allikatega tooteid. Üsna headeks valikuteks on siin toorbatoonid. Toorbatoonides kasutatakse sagedamini magustajana kuivatatud puuvilju ja marju, enamasti datleid. Tõenäoliselt võib ka siin leida kvaliteedilt erinevaid tooteid, kuid siis aitab jällegi väike pilguheit koostisosadele. Üha sagedamini tuuakse toodetel välja ka märge „ilma lisatud suhkruteta“, mis tähendab, et toode sisaldab ainult koostisosadest tulenevaid looduslikke suhkruid. Sellegipoolest tasub alati üle kontrollida, ega ei ole lisatud magusaineid.

Toorbatoonid, eriti mahe- või käsitöötooted, võivad olla hinnalt natuke kallimad, kuid tihtipeale ning heade pakkumiste korral võib-olla mitte oluliselt. Olgu nende hindade ja kättesaadavusega kuidas on, kuid toorbatoone saab valmistada tõeliselt lihtsasti ka ise. Nii on kodus olemas igaks elujuhtumiks kõige parema ja tervislikuma koostisega energiat andvad ampsud, mida igale poole kaasa võtta saab.

Meie retseptipangast leiad ise valmistamiseks koduste müslibatoonide, banaani-kaerapätside ja toorpallikeste retseptid. Need on kolm näidet kiirest, maitsvast ning tervislikust vahepala ampsust, mida kodus järgi proovida ning vajadusel enda maitse järgi kohendada. Loe meie eelmisest artiklist, mis tasub müslibatoone teha ise.

   

Millise energiabatooni valiksid alljärgnevatest sina?

Nestle Fitness batooni koostis: täisteranisu 13,4%, täisterakaerahelbed 13,2%, suhkur, riis 9,8%, glükoosisiirup, täisteranisujahu 7,3%, kookosrasv, lõssipulber (piimast) 4,9%, invertsuhkrusiirup, päevalilleõli, maltodekstriin, odralinnaseekstrakt, niiskusesäilitaja (glütserool), mineraaltoitaine (kaltsiumkarbonaat), kuivatatud jõhvikad 2,5%, kuivatatud maasikas 1,5%, külmkuivatatud maasikatükid 1%, riisijahu 0,5%, odralinnaseekstrakt (oder, linnastatud ODER), sool, sõmer maisijahu 0,4%, kakaovõi, looduslikud lõhna- ja maitseained, emulgaator (letsitiinid), happesuse regulaator (sidrunhape), melass, mineraalaine (raud), antioksüdant (tokoferoolikontsentraat), toiduvärv (karoteenid), vitamiinid (niatsiin (B3), pantoteenhape (B5), riboflaviin (B2), B6-vitamiin, foolhape (B9).

Ampstüki koostis: rosinad, täistera kaerahelbed, õunad, datlid, kaneel, päevalilleõli, Bourbon vanilje.

Koduse toorbatooni koostis: datlid, kaerahelbed, india pähklid, toorkakao, kooskoshelbed, valijeekstrakt. Vaata retsepti siit.

Soovid ise õppida toitumise eksperdiks?

Tutvu lähemalt toitumisnõustaja õppega. Uued kursused alustavad nii jaanuaris kui augustis.

Tutvu toitumisnõustaja õppega SIIN.

Autorist

Tuuli Taimur

Tuuli Taimur

Tuulil on TÜ rahvatervishoiu magistrikraad ja on kutsetunnistusega toitumisnõustaja ja koolitaja.
Jaga postitust

Artiklid samast kategooriast

Kevadväsimus

Kuidas leevendada kevadväsimust?

Kevadväsimus on iga-aastane väljakutse paljudele, tuues endaga kaasa energiapuuduse ja unisevõitu olemise. Kuigi meditsiinilise diagnoosina kevadväsimust ei tunta, peegeldab see organismi reaktsiooni pika talve jooksul

Immuunsüsteemi tugevdamine toiduga

Immuunsüsteemi tugevdamine – supertoit

Viirushaiguste hooajal kipume pikemalt juurdlemata uskuma immuunsust tugevdavate preparaatide, eliksiiride ja pulbrite reklaamlauseid. Piisab paari sotsiaalmeediapostituse nägemisest ning oleme valmis kulutama suuri summasid toodetele, mis

Liitu Rahvatervise Akadeemia meililistiga

Saadame sulle aeg-ajalt nippe ja inspiratsiooni toitumisest, liikumisest ja vaimsest tervisest.

Scroll to Top